در میان بیماری همه گیر کوروناویروس بمبئی بزرگترین ‘Jugaad كه هنوز

در میان بیماری همه گیر کوروناویروس بمبئی بزرگترین ‘Jugaad’ yet – شیوه زندگی

به روز شده: مارس 17, 2020, 07:26 IST | Gitanjali Chandrasekharan, Prutha Bhosle | بمبئی

این بیماری همه گیر است و قرار است در وزن پشت بلند-زمان استدلال برای حفاظت از فضاهای باز. یک متخصص پنل نشان می دهد هوشمند ترفند برای بمبئی شهری مادون در حالی که ما هنوز زمان

A city starved of open spaces, says the Urban Development Research Institute, is threatened by a Development Plan for 2034 that further dilutes layout open spaces, a real hazard in a post-COVID world. Pic/ Getty Images

یک شهرستان محروم از فضاهای باز می گوید: توسعه شهری, موسسه تحقیقات تهدید توسط یک طرح توسعه برای 2034 که بیشتر رقیق طرح فضاهای باز یک خطر واقعی در یک پست-COVID جهان است. عکس/ گتی ایماژ

در هند اجتماعی فاصله اقدامات اعلام کرده اند به معنای jugaad-سبک تخصیص خیابان. در تلاش برای هدایت اجتماعی فاصله در حالی که صف پیاده رو منتهی به مغازه های مشخص شده با دایره زرد یک متر و نیم از هم جدا است.” بنابراین می خواند اشاره بمبئی تلاش برای مبارزه با کروناویروس در یک مقاله تحقیقی با عنوان تاثیر COVID-19 در فضای عمومی: بررسی نوظهور سوالات. منتشر شده در مارس و در دسترس در ResearchGate کاغذ تولید شده توسط نویسندگان در سراسر جهان قرار دارد و آدرس چه پست-مستند جهان ممکن است مانند نگاه. چه علاقه خاص است که چه پله از این مستند در حالی که هنوز در تلاش برای مبارزه بسیار عفونی و کشنده بیماری به معنی برای بمبئی است که هیچ اتاق را برای مانور دادن.

اولین نشانه این است که دولت—شهر دولت و کشور—بود رفتن برای پیاده سازی سخت مستند آمد که بمبئی برون شهری شبکه راه آهن تعطیل. این اولین باری خواهد بود که در آن 167-سال-سابقه که هیچ قطار حومه اجرا در این شهرستان برای این مدت طولانی. و هنگامی که انجام خدمات شروع به سوال اول به آنها رسیدگی شود این است که چگونه شما آیا کاهش جمعیت در یک سرویس است که حمل و نقل lakhs از مردم روزانه?

Illustration/ Uday Mohite
تصویر/ Uday Mohite

حمل و نقل متخصص Ajit Shenoy می گوید: “دولت باید به اطمینان حاصل شود که تعداد زیادی از مردم با استفاده از این سیستم نمی کند و دوباره به سطح اصلی که 75 لاخ. این دیگر نمی تواند اتفاق می افتد,” او تاکید می کند و اضافه کرد که یک فرد حتی طرح که در آن “50 درصد از جمعیت فعال به کار می رود در یک روز و باقی مانده روز بعد” باید کمک کند. “ویدئو کنفرانس گرفتار شده تا در حال حاضر اجازه دهید که یک راه زندگی است. کسانی که از خانه کار می کنند, باید و کسانی که نیاز به حضور فیزیکی مانند تولید کارکنان می توانند به کار در روز کمتر از یک هفته.”

رئیس بمبئی محیط زیست, شبکه اجتماعی, Ashok Datar موافق است که این شهرستان نیاز به تغییر چگونه آن را با این نسخهها کار به منظور تغییر چگونه آن رفت و آمد. “زیرساخت نیازی به بازرسی و نگهداری ترفند کوچک اما ضروری است. تا به حال مردم در بمبئی موفق به کار و نزدیک به خانه های خود را, ما نمی خواهد که این چالش در دست ما است. اما خانه ما در یک شهرستان و در محل دیگر. Densification—توزیع مساوی از مردم در سراسر مناطق مختلف—است که نیاز به ساعت.”

Ajit Shenoy
Ajit Shenoy

Shenoy معتقد است که به منظور کاهش بار بر روی سیستم حمل و نقل عمومی باید آن را اجباری برای مردم را به استفاده از چرخه یا نگاهی به راه رفتن در مورد رفت و آمد در مسافت های کوتاه. “تنها کسانی که سفر در مسافت های طولانی باید از قطار و اتوبوس. همه از این با قاعده کلی پوشیدن ماسک و استفاده از sanitisers البته.”

در علاوه بر این به راه حل های شخصی مانند این برخی از کشورهای اروپایی نیز تست ابزار شیشه ای اطاقک ترتیبات صندلی داخل اتوبوس. در حالی که ممکن است به نظر می رسد مثل یک راه حل سریع Datar اشاره می کند که نصب شیشه cubicles در قطار خواهد تبدیل 90 پا 290 نفره مربی به 45 نفره. “ما نمی توانیم چنین مکانیسم های فانتزی.”

Ashok Datar
Ashok Datar

اما پارتیشن مانند این کار ممکن است در مورد کوچکتر حمل و نقل واحد مانند اتومبیل و تاکسی. در مه 14, Uber اعلام کرد که این کار برای نصب پارتیشن بین راننده و رفت و آمد در 400 خودرو در نیوکاسل ساندرلند و دورهام در انگلستان است. Pankaj Joshi, مدیر اجرایی توسعه شهری موسسه تحقیقات (UDRI) می گوید: این را می توان تکرار در بمبئی. “چنین تقسیم خواهد شد محافظت از رانندگان از آینده در تماس با مسافران و بالعکس” او می افزاید.

راه حل دیگری می گوید جوشی است که برای اتصال شهرستان بهتر است به سهولت بار در راه آهن و اتوبوس. “چگونه شانگهای آن را انجام دهید ؟ آن را در زمان یک 5000 کیلومتر مربع مساحت در اطراف آن و گسترش شهر است. بمبئی در حال حاضر با گسترش شهر ، آن را متوقف کند در Mulund یا ویرر; آن بسیار فراتر می رود تا قلم و پلقر. اگر این مناطق در ارتباط با ترانس بندر قطار یا مترو چرا که هر کسی می خواهید برای زندگی در Andheri و Kandivli کنه ؟ مردم را به خرید خانه در حومه و سفر در عرض 30 دقیقه به کار می کنند.”

pic

به دنبال در چگونه مهاجران کار در بمبئی که سوار اتوبوس دولت به عقب بر گردیم خانه نشسته بودند گونه با گونه Datar امتیاز “آن اجباری است که یک فرد نشسته بر روی یک صندلی. ما می تواند اطمینان حاصل شود که محدود و رفت و آمد جمعیت گرفته شده است در هیئت مدیره اتوبوس تنها زمانی که یک صندلی در دسترس است.”

RK Dave
RK دیو

RK دیو سابق متخصص ارشد (سیاست ها و برنامه های) ملی مدیریت بحران اقتدار (هند) نشان می دهد که جمعیت اصول مدیریت استفاده می شود اجازه می دهد تا برای اجتماعی فاصله. “حتی در قطار که در آن وجود دارد unreserved مربیان دولت را مجبور به صدور غیر-رزرو بلیط و لحظه ای ظرفیت کامل موضوع بلیط باید متوقف کردن به طور خودکار. این اجازه خواهد داد که برای برخی از حداقل فاصله فیزیکی و ظرفیت می تواند بسته به اینکه آیا تغییر وجود دارد شیوع یا نه.” او اضافه می کند که یکی دیگر از اندازه گیری است که برای جلوگیری از ازدحام در ایستگاه های محل. “فقط به عنوان شما مجاز به ورود به فرودگاه IGI در دهلی نو بیش از چهار ساعت قبل از پرواز آن را باید موظف است که یک مسافر باید به نظر می رسد در ورودی ایستگاه دروازه تنها یک ساعت قبل از خروج است. اما برای اطمینان از این کار هموار می کند و هیچ تاریخ و زمان آخرین دقیقه تقلا قطار را به موقع و در زمانی که آنها بر روی پلت فرم, مردم باید قادر به رسیدن به این مربی بلافاصله و نه باید صبر کنید تا تمیز شود.” او همچنین اضافه می کند که همه دستفروشان باید از سیستم عامل پس از آنها جمعیت pullers. چندین ورودی و نقاط خروج در ایستگاه راه آهن دیگر امکان پذیر است. “نگه داشتن دو در دسترس برای شهروندان و وجود بیش از حد یک فرد تعیین شده نیاز به بررسی متوسط از هر مسافر. اگر این کار انجام شود در فاز ما قطعا می توانید استراحت برخی از مستند قوانین در چند ماه” Shenoy معتقد است.

Transport experts believe it’s no longer viable for 75 lakh commuters to take the local trains every day without being an infection spread hazard. An odd-even scheme, where 50 per cent of the working population goes to work on one day, and the remaining the next day” should help. PIC/GETTY IMAGES
کارشناسان حمل و نقل معتقدند این دیگر قابل دوام برای 75 لاخ مسافران را از قطار محلی هر روز بدون اینکه عفونت گسترش خطر. یک فرد حتی طرح که در آن 50 درصد از جمعیت فعال به کار می رود در یک روز و باقی مانده روز بعد” باید کمک کند. عکس/ گتی ایماژ

اما معمار urbanist و دانشیار در انستیتو تکنولوژی هند در بمبئی Himanshu Burte امیدوار است که زندگی اصلی از بمبئی خیابان نیست و نابود شده است. چگونه خیابان درک است نیز تعریف حرکت مردم در یک پست-مستند بمبئی. “زندگی مردم بستگی دارد و آنها نیاز به نگه داشته می شود عملکرد در یک راه است که سکه می افتد. در واقع در این خیابان است که اغلب تنها مکان موجود برای نیمی از جمعیت ما که زندگی در تراکم های فقیرنشین به بیرون آمدن و حفظ حداقل فاصله. پیچیدگی از این خیابان مشکل بود که خطاب زودتر, اما این باید انجام شود در حال حاضر.”

The Dadar flower market is one of the most busy in Mumbai. Urban planners say that people’s lives and livelihood depends on the streets and despite social distancing, vending needs to continue to happen. PIC/GETTY IMAGES
این تامي بازار گل در یکی از شلوغ ترین در بمبئی. برنامه ریزان شهری می گویند که زندگی مردم و معیشت بستگی به خیابان و با وجود اجتماعی فاصله تلوان نیاز به ادامه به اتفاق می افتد. عکس/ گتی ایماژ

Burte اشاره می کند که درصد زیادی از سفرها به محل کار اتفاق می افتد با راه رفتن یا کسانی که نمی توانیم به سفر در مسافت های طولانی را انتخاب کنید و محل کار در نزدیکی و یا کسانی که پیاده روی از ایستگاه به خانه یا دفتر. بنابراین برای جلوگیری از ازدحام در اینجا در حالی که گسترش پیاده رو ممکن است امکان منع استفاده از ماشین و تشویق توده های حمل و نقل کار می کنند. برای مثال یک دفتر ارائه یک وانت اتوبوس برای کارکنان خود را. “هنگامی که اتومبیل پارک شده یک مقدار قابل توجهی از عرض جاده مصرف به طور دائم با پارکینگ. علاوه بر این هر جا که یک ماشین پارک شده کنار پیاده رو مردم دلسرد از راه رفتن در پیاده رو, بنابراین شما از دست داده اند پیاده رو به عنوان به خوبی.” او اضافه می کند که تعمیرات جزئی از پياده و آنها را عملیاتی. “حتی اگر یک کشش و شکسته است و مردم از آن جلوگیری و آن را بلا استفاده می شود. بحران یک فرصت برای حرکت قاطعانه و به دور از اتومبیل محور حمل و نقل این شهرستان شده است.”

Illustration/ Uday Mohite
تصویر/ Uday Mohite

جالب است که ارتباط بین کار از خانه و استفاده از فضاهای باز. با توجه به تاثیر Covid-19 در فضای عمومی… مقاله: “در شهرستانها با ماندن در خانه سفارشات ما شاهد استفاده بیشتر از فضاهای سبز به ویژه کوچک محله پارک که به نظر می رسد تحت یک رنسانس (van der Berg 2020).” آن را بعد می پرسد: “آیا طراحان شروع به اولویت بندی طراحی کوچکتر و محلی, محله فضاهای سبز”

A file photo of commuters trying to catch a bus outside Andheri station. Transport analysts say that only a limited travelling population can be allowed on buses, and availability of sanitisers should be made mandatory. PIC/
یک فایل عکس از مسافران در تلاش برای گرفتن یک اتوبوس خارج Andheri ایستگاه. حمل و نقل تحلیلگران می گویند که تنها محدود به رفت و آمد مردم می شود مجاز در اتوبوس و در دسترس بودن sanitisers باید اجباری است. عکس/ گتی ایماژ

در حالی که کلیشه است که بمبئی کمتر فضاهای باز Burte استدلال می کند که یک گزارش به سفارش MMREIS (بمبئی منطقه شهری محیط زیست بهبود جامعه) تاسیس توسط MMRDA دولت در بدن مسئول زیرساخت های توسعه بمبئی شهری منطقه یافت می شود که از لحاظ در دسترس بودن و یا دسترسی به این شهرستان اختصاص فضاهای باز حتی اگر آنها ممکن است بزرگ ظرف پنج تا 10 دقیقه از خانه های خود. “مشکل این است که بخش بزرگی از فضای باز نگهداری می شوند نیست. همچنین جزئی طراحی مداخلات می تواند به بهبود قابلیت استفاده. این می تواند یک امکان برای کسانی که مایل به رفتن برای پیاده روی و یا برای بچه ها به بازی.”

در حالی که باغ پشت بام ارائه شده به عنوان یک راه حل در این مقاله آن است که یک راه حل است که می توان کپی و جا به جا به بمبئی.

Santosh Wadekar
Santosh Wadekar

Santosh Wadekar داخلی معمار که سر یک بوتیک شرکت به نام studioSW می گوید نشت مسئله در 70 درصد از بمبئی ساختمان. با رطوبت به عنوان یک ثابت و دریا به عنوان یک همسایه فولاد در ساختمان فریم گسترش می یابد و باعث ترک در بتن می باشد. “سوال این است که آیا شما در محل کشاورزان و یا لایه ای از خاک در تراس دارای ساختمان خود را طراحی شده برای این اضافی deadload? چنین مسائلی شده اند مراقبت های گرفته شده در ساختمان های جدیدتر آن است.” بهترین راه حل برای بمبئی او می گوید:, بالکن که در آن مردم می تواند محل خود را سبز و همچنین استفاده از آن به عنوان یک نیمه عمومی منطقه که در آن شما هستند و نه از لحاظ جسمی mingling با دیگران, اما هنوز هم می توانید ارتباط برقرار کردن با آنها.

pic

UDRI نزدیک بمبئی مبتنی بر عکاس و فیلمساز Abeer خان به ساقه یک فیلم کوتاه در رقت از فضاهای باز در این شهرستان است. این فیلم که منتشر شده در یوتیوب در اوایل این ماه به نظر می رسد به توسعه های مختلف کنترل و ترویج مقررات (DCPR) 2034 رقت آورده توسط دولت است. جوشی توضیح میدهد: “این فیلم به نظر می رسد به مفاهیم غلط از شروط دخول دو دانه ئی 2034 در حال حاضر حتی مهم تر در نور از شیوع کروناویروس که در آن حفظ فاصله ایمن را تبدیل به هنجار جدید. فیلم ما را به تمرکز به طور خاص در طرح فضاهای باز مانند تریبون در ساختمان. در سال 2012 SC به حال حکومت است که تریبون/دلایل نیاز به در باز و ساخته شده در بتن. اما دولت گذشته لغو این طریق DCPR. این باز به دلایل بسیار مهم برای نفوذ آب باران. اما اگر ما آنها را ساخت بتن در مناطق روبرو خواهد شد بیشتر آب-ورود و جاری شدن سیل در موسمی و در نتیجه افزایش در انواع دیگر بیماری های عفونی. بنابراین DCPR باید اصلاح شود. دولت فعلی باید یک نگاهی به آن و کسب سیاسی نقاط یکجور دوربین عکاسی بیش از حد.”

Wadekar که روز جمعه صحبت می کرد در یک وبینار در مفاهیم است که COVID-19 است در آینده از صفحه اصلی اتوماسیون صنعت, آدرس موضوع را لمس کنید. حتی در یک نیمه خصوصی منطقه مانند یک دفتر ما دائما در حال لمس کردن سطوح به تعویض چراغ و باز کردن درب و یا یک آسانسور. اما در حال حاضر سنسور نور فعال خواهد شد نور هنگامی که شما در منطقه بدون نیاز به لمس سوئیچ هیئت مدیره. یک فعال سازی صوتی می تواند شما را به خود 19 طبقه اداری و یک دستگاه دستی اجازه خواهد داد که شما برای باز کردن یک فشار/جلو و درب بدون دست زدن. “پیش از این سنسور ساخته شده بودند برای غرب و نیاز به نگهداری بدون گرد و غبار است که ممکن است در بمبئی. اما به تازگی شرکت های محلی باید شروع به ساخت خوب اتوماسیون تکنولوژی است که ارزان و مناسب به شرایط و فضاها را می توان مجهز به این فن آوری.”

A file photo of BIT Chawl near JJ Hospital in south Mumbai. Rupali Gupte, professor at the School of Environment and Architecture, argues about the ineffectiveness of the lockdown policies by defining the limits of a home to the front door, when in fact “most people don’t have those [2BHK] homes.” PIC/GETTY IMAGES
یک فایل عکس از بیت Chawl نزدیکی JJ بیمارستان در جنوب بمبئی. Rupali Harding استاد در دانشکده محیط زیست و معماری استدلال در مورد ناکارآمدی سیاست های مستند با تعریف محدودیت از یک خانه به درب جلو که در واقع “اکثر مردم ندارد و کسانی که [2BHK] خانه.” عکس/ گتی ایماژ

تماس تکنولوژی نیز مفید خواهد بود در حالی که رفت و آمد.

Shenoy نشان می دهد یک e-ticketing system برای هر دو اتوبوس و قطار. “کش رفتن کارت می تواند مورد استفاده برای ضبط نوشته هنگامی که شما در هیئت مدیره. به طور منظم کرایه می توان کسر از حساب خود را هنگامی که شما روشن شده. در حالی که نشسته در داخل اتوبوس وجود دارد شانس تماس فیزیکی بنابراین sanitisers نیاز به ساخته شده است در دسترس در همه جا.” اگر مردم می خواهند به گام در مواقع اضطراری در روز آنها قرار است به خانه آنها می توان به دست عبور می کند.

بسیار شبیه etickets برای قطار, Dr دیو نشان می دهد صدور e-نشانه برای معابد و مکان های دیگر ، “اگر دیجیتال عبادت می تواند کار آن را باید اجرا شود اما هنوز بسیاری از را آن. در این صورت e-نشانه هستند بهترین راه برای کنترل این عجله.” برای مجتمع های خرید و یا بازار های او اشاره می کند به یک سیستم در حال استفاده در اتاوا, ایلینوی, جایی که او در حال حاضر ساکن. “در یک مرکز خرید از ورودی فلش در طبقه اشاره به جریان بازدید کننده حرکت در امتداد راهرو. حتی اگر چه من می خواهم به خرید در, سوم, راهرو, من نمی تواند پرش در سراسر. من خواهد شد که به دنبال این مسیر است. چه این به معنی این است که دو نفر هستند و هرگز چهره به چهره در یک بازار. اما تنها دولت می تواند در اجرای این گونه اقدامات. بخش خصوصی نیاز به نشان دادن تمایل.”

در حالی که پرداختن به ازدحام در جاده ها در محلی و در مراکز به عنوان بخشی از بمبئی پست-مستند اقدامات اجتماعی فاصله با شکست مواجه خواهد شد اگر دولت متوقف نمی شود به در نظر گرفتن این شهر تنوع.

Rupali Gupte
Rupali Harding

Rupali Harding استاد در دانشکده محیط زیست و معماری استدلال در مورد ناکارآمدی سیاست های مستند با تعریف محدودیت از یک خانه به درب جلو که در واقع “اکثر مردم ندارد و کسانی که [2BHK] خانه.” اگر خانه است که در یک chawl مثلا اغلب ایده homeness فراتر از آستانه به دالان ها و خیابان. سپس می توانید یک محله بود نگاه بر به عنوان یک واحد?

Harding و محیط زیست, معمار, Kiran Kalamdani همچنین می خواهد سیاست های آینده به آدرس decongestion از زاغه مناطق مانند Dharavi. “آنها مشترک توالت برای یک جمعیت هزار نفر. این جایی است که یک عفونت است ، ما نیاز به individualise توالت و یا نگه داشتن آنها را محدود به یک تعداد خاصی از خانواده ها است. و این باید انجام شود در جنگ-جای پا” Kalamdani می گوید. او اضافه می کند که ساختمان SRAs برای ساکنان زاغه است “فاسد و ناقص مفهوم”. “مردم می گویند بسیاری از زاغه توسعه را اشتباه رفته است زیرا از معمار. اما این مورد نیست. آن را اشتباه رفته است زیرا اقتصاد. اقتصاد درایوهای آنها را به سازش این فضاهای زندگی. مسکن در محله های فقیرنشین به ارگانیک تکامل است. اجازه دهید آنها را به انجام خود به خوبی توسعه بدون طناب زدن در یک توسعه دهنده. اجازه ندهید طراحی معماری خانه های خود را; توانمند سازی جامعه با سازمان های غیر دولتی و سایر منابع به ساخت خانه های خود را دارند.”

Kiran Kalamdani
Kiran Kalamdani

جوشی امتیاز به Mankhurd و Mahul که در آن ساختمان ها صرفا 10 فوت از هم جدا با جمعیت زیادی مبتلا به سل به دلیل عدم تهویه و فضا. “از سال 1995 تا به امروز ساخته شده است ما باید 1.5 لاخ خانه برای ساکنان زاغه زمانی که مورد نیاز است برای 15 لاخ خانه. آن زمان ما از یادگیری
اشتباهات ما.”

Harding می گوید که این ایده از فضای زندگی باید تمدید شود به شهر و نه منزوی به یک خانه. پارک ها و باغ ها باید قابل دسترس برای همه است. حتی BMC پارک او را در حال تعطیل در بعد از ظهر و در شب محدود کردن استفاده از آنها. “در برزیل, مالیات جمع آوری شده است از کارگران از شهرستان و سرمایه گذاری را به جامعه فضاهای. وجود فضاهای بزرگ درست در وسط شهر. در سائو پائولو این ساخته شده در آسیاب های قدیمی زمین. شما باید کتابخانه کارگاه آموزشی مناطق و فضاهای. فاصله نمی تواند اتفاق می افتد در خانه, اما اجتماعی فاصله می افتد در خارج نیز هست. ما خیلی میل زمین درست در وسط شهر است, اما آن را باعث از دست داده.”

Kaiwan Mehta
Kaiwan مهتا

Kaiwan مهتا معمار علمی محقق و نویسنده آلیس در Bhuleshwar: مرور بمبئی محله می افزاید: “آنچه که در تصور ما از خانه ؟ این یک طبقه متوسط تخیل و هر تبلیغات تلویزیونی همان دید. اما بمبئی به تنهایی دارای انواع مختلف از خانه. و بیشتر لازم نیست دو بستر بزرگ با یک تلویزیون که در آن کسی است که یک بازی. وجود اتاق های مختلف برای افراد متفاوت است.”

مهاجر بحران او می افزاید: برجسته است که ما فکر می کنم از شهرستانها به عنوان راکد فضاهای با مردم زندگی و مرگ در همان منطقه است. و هنوز جمعیت زیادی در کشور ندارد سبک زندگی بیحرکت. “ما نیاز به درک انواع مختلف از مردم و فرهنگ که در شهرستان زندگی می کنند. و هیچ طراحی مداخله موثر خواهد بود مگر اینکه ما را به حساب زندگی روانی از همه شهرستان های مختلف مفهوم زمان و فضا و ایمنی. [حمایت از] این ویروس در حال حاضر است که شاید حداقل یک مهاجر مشکلات. و که شامل زن نگران صورت خود ایمنی فیزیکی در حالی که راه رفتن در بزرگراه ها برای 14-15 روز.”

گرفتن در آخرین بمبئی, اخبار جنایت, اخبارامور جاری و یک راهنمای کامل از مواد غذایی برای همه چیز برای انجام و حوادث در سراسر بمبئی. همچنین دانلود جدید mid-day اندروید و iOS نرم افزار برای دریافت آخرین به روز رسانی.

اواسط روز است که در حال حاضر در تلگرام. اینجا را کلیک کنید برای پیوستن به کانال ما (@middayinfomedialtd) و اقامت به روز شده با آخرین اخبار


ثبت نام برای همه آخرین اخبار, گالری بالا و روند ویدئوها از Mid-day.com

اشتراک

این وب سایت با استفاده از کوکی ها و یا فن آوری های مشابه به منظور افزایش تجربه مرور خود را و ارائه توصیه های شخصی ، با ادامه استفاده از وب سایت ما, شما توافق می کنید به سیاست حفظ حریم خصوصی و سیاست کوکی. OK

tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de